Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Svatomartinské: letos míří na trh 350 tisíc lahví

11. 10. 2006 20:27

Tisková zpráva, Národní vinařské centrum & Vinařský fond

Praha/Brno (11. října) – Více než 350.000 lahví mladých moravských vín, pod společnou národní známkou „Svatomartinské“, míří letos na domácí maloobchodní trh. „Jsme velmi rádi, že si naše mladá vína tak rychle našla cestu k zákazníkům a stejně tak nás těší zájem jejich producentů. V uplynulém roce jsme zákazníkům nabídli na sto padesát tisíc lahví a reakce byly vesměs kladné. Doufáme proto, že i letos budou všichni, kteří ochutnají toto svěží víno, spokojeni“ řekl ing. Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Výrobci svatomartinského vína, kteří se zaregistrují u Národního vinařského centra ve Valticích (NVC), mohou stejně jako v roce 2005 používat na svých etiketách jednotnou grafickou značku, nebo také užít vzorovou etiketu připravenou NVC. Dalším spojujícím vizuálním prvkem bude užití jednotných smršťovacích záklopek s logem Svatomartinského. Držitelem licence k těmto symbolům je od loňského roku Vianřský fond ČR.

Před uvedením na trh jsou všechna mladá vína posuzováno nezávislou komisí z řad vinařských odborníků a uznávaných degustátorů. Všichni členové komise musí mít platné senzorické zkoušky SZPI nebo dle evropských norem ISO. Posuzování vzorků je anonymní. Členové komise budou znát pouze typ vína (bílé/ růžové/ červené) a odrůdu (případně označení jako cuvée bez specifikace poměru). Pro udělení svolení k užívání známky „Svatomartinské“ se musí u příslušného vína vyjádřit kladně minimálně 4 členové komise z celkových 7. Hodnocení proběhne v degustačním pracovišti Národního vinařského centra ve Valticích na začátku listopadu. Vloni se do hodnocení odbornou komisí přihlásilo 28 producentů s celkem 51 vzorky. Komisí stanovená kvalitativní kritéria pak splnilo 27 vinařů 46 hodnocených vzorků.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku vinařů připíjet, resp. si poprvé přiťuknout na svátek sv. Martina novým jiskrným mladým vínem. Právě od tohoto data, které mají lidé spojené také s přicházejícím sněhem, si mohli vinaři podle tradice poprvé přiťukávat novým vínem. S tímto zvykem se pojí také gastronomická zvyklost v podobě pečení „svatomartinské“ husy.
Šéfkuchaři doporučují také další tradiční svatomartinské speciality jako jsou husí játra, plněné kuře, martinské koláče nebo posvícenské koblihy.

Pod značku Svatomartinské se mohou vyrábět tyto typy vín :

a) bílé – odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané – i jejich kupáže - (zelenkavě-žlutá barva, svěží ovocité víno s příjemným charakterem primárního aroma ve vůni, vyvážený obsah kyselin a cukrů; možný mírný obsah CO2)

b) růžové – odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké – i jejich kupáže - (svěží, ovocitý charakter, růžová nebo cibulová barva, umírněný obsah tříslovin, příjemná kyselina; mírný obsah CO2)

c) červené – odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké – i jejich kupáže - (Příjemná rubínová či granátová barva, svěží ovocitá či květinová vůně, chuť hebká, sametová, vyrovnaná, nerušená ostrou kyselinou; možný mírný obsah CO2)

-----------------
Poznámka: hodnocení Svatomartinských vín proběhne v Národním vinařském centru 31.10.2006. Ihned poté bude na tomto webu zveřejněn seznam vín, které mohou být prodávány pod známkou "Svatomartinské".

(pk)