Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Růžové víno: móda i dobrý byznys

iDnes.cz, 10.9.2007

Není snad vinaře, který by se v nabídce nepochlubil aspoň jedním růžovým.

"Červené víno jsme už skoro přestali dělat, raději vyrábíme růžové," popisuje sklepmistr vinařství Školní statek Valtice Pavel Buriánek. Není rozhodně sám, a zvláště přes léto o tom růžovějící se regály obchodů svědčí.

Důvody jsou několikeré. Zájem o růžové víno zvláště v teplejším období raketově roste. Kdo se jednou podívá do jižní Francie, hledá stejnou barvu i v tuzemských prodejnách.

Málokdo už si vzpomene, že tuzemským průkopníkem na poli růžových vín byla v 60. letech Gracie z Vinných sklepů Valtice. Proti dnešku však tehdy šlo jen o směs bílého s červeným.

Růžové má pro vinaře řadu výhod. Vyrábí se z modrých hroznů jako červené víno. Na rozdíl od červeného jej však mohou prodat rychleji a dostat se k penězům dříve. Růžové se totiž pije jako mladé a nemusí tak dlouho ležet jako jeho červený příbuzný.

"Mám tady v tanku klaret a už je prodaný," ukazoval před měsícem na Školním statku Valtice Buriánek. S růžovým podle něj uspěli na pár výstavách, tím si udělali reklamu a snadno tak víno prodali.

Na rozdíl od Školního statku Valtice se ostatní vinaři s červeným vínem neloučí, objemy růžového nicméně zvyšují skoro všichni.

"Již v tomto roce zdvojnásobíme výrobu růžového vína na 22 tisíc litrů, neboť jeho spotřeba se zvyšuje," potvrzuje majitel Českého vinařství Chrámce Ivan Váňa. V lahvích dnes nabízí tři růžová.

"Zatímco nárůst prodejů všech výrobků Bohemia Sekt činí za první pololetí patnáct procent, u růžových sektů je to téměř 19 procent," dokládá rostoucí zájem obchodní šéf největšího výrobce sektů v tuzemsku Petr Černý.

Váňa také potvrzuje, že výroba růžového je jednodušší a levnější než červeného a prodá se rychleji. "Nelze však jednoznačně říci, že je to ekonomičtější, protože červená vína jsou obvykle dražší než růžová," dodává vinař z Mostecka.

U většiny vinařů podíl růžového dosahuje od pěti do deseti procent vína. "Dnes nám růžová vína tvoří pět procent z celkové produkce. Do budoucna plánujeme růst objemu maximálně do deseti procent," říká Ludvík Budín za Moravíno Valtice. Do větších objemů jít nechce z obavy, že jde hlavně o módní vlnu.

Vyčkávací postoj volí i vinařství Vinselekt Michlovský, kde se růžové podílí na celkové výrobě desetinou. "Nelze ze všech modrých hroznů vyrobit růžové. Teď je trh nasycený a vedlo by to tak k přebytku růžového vína," říká Kamil Prokeš, marketingový šéf Vinselektu Michlovský. S přebytkem by šly dolů i ceny. Největší odbyt mají růžová vína přes léto. To se jich podle vinařů prodá dvojnásobek toho co v jiných měsících roku.

Ve velkých obchodních řetězcích se většinou růžové i přes rychlý růst podílí na celkových prodejích vína pouze dvěma až třemi procenty. To mimo jiné znamená, že většina se ho prodá přes vinotéky, restaurace či přímo od výrobce.

"Loni jsme měli v nabídce dvacet druhů růžového, z toho čtyři tuzemské. Letos už jich bylo třicet, z toho osm tuzemských," říká za obchody Makro Markéta Světlíková.

Velké obchody spojuje, že více nabízejí zahraniční růžová než tuzemská. V případě Billy například dvakrát více. Trvale zásobovat pulty desítek obchodů si totiž může dovolit kvůli malé velikosti jen málokterý vinař. Jednou z výjimek jsou České vinařské závody, které už na pulty pronikly s litrovkou růžového Sklepmistra.


Martina Patočková