Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Za kouzlem vinných sklepů

Mladá fronta Dnes, 27.6.2007

Zajímavý průvodce přiblíží šedesát sklepních uliček jižní Moravy včetně odkazů, kde ochutnat víno

Většinu jihomoravských vinných sklepů si od včerejška můžete strčit do kapsy. Brněnská nadace Partnerství představila bezmála třísetstránkového Průvodce sklepními uličkami jižní Moravy. Originální bedekr popisuje přes šedesát nejzajímavějších sklepních uliček, jejich historii i současnost.


Rozmanitost vína

'Sklepní uličky jsou ikonou vinařské turistiky, symbolizují pro návštěvníky tradice, produkty i práci jihomoravských vinařů,' poznamenal jeden ze spoluautorů Jan Grombíř. Kniha se stovkami barevných snímků chce sloužit nejen turistům ale ukázat hlavní devizu moravského vinařství, kterou je rozmanitost. Odborné odhady podle Grombíře mluví o 310 vinařských obcích, v nichž se nachází asi sto lokalit, které lze charakterizovat jako sklepní uličky a využít ve vinařské turistice.

'Dědinu od dědiny jsou moravská vína jiná. Liší se často i v jedné sklepní uličce. To prostě jinde neexistuje,' doplňuje další z autorů Jakub Grombíř. Kniha v nákladu pět tisíc výtisků budí zájem nejen mezi lidmi, kteří se chystají na kole objíždět jednotlivé sklepy, ale i mezi majiteli sklepů. 'Sami malí vinaři se v publikaci mohou dočíst jak se víno dělá jinde,' dodává Jakub Grombíř.


Morava ve víně

Knížka přehlíží celou vinařskou oblast Moravy a její čtyři hlavní podoblasti: znojemskou, mikulovskou, velkopavlovickou a slováckou. 'Říkáme třeba to, čím a jak které moravské víno chutná. Veltlínské na Velkopavlovicku má chuť do mandlí a na Slovácku zase šmak více do pepře,' doplnil Grombíř.

Průvodce je podle autorů vůbec první prací, která zpracovává nejen architektonickou a historickou hodnotu vinařských staveb. Kniha chce čtenářům zprostředkovat i atmosféru a život ve sklepních uličkách.

'Autentické zážitky a zápisy z kronik doplňuje bohatá fotodokumentace,' dodává Juraj Flamik z nadace Partnerství, která průvodce vydala v nákladu pěti tisíc kusů. Čtenáře v praktické vázané knížce čekají i konkrétní tipy na sklepy, kde lze ochutnat víno. Samozřejmostí jsou telefonní spojení na jednotlivé vinaře. A jako bonus autoři přidali kalendář lokálních slavností spojených s vínem a slovníček vinařských pojmů.

'Morava je významná vinařská oblast a měla by to neustále připomínat. V současnosti je rozloha zdejších vinic srovnatelná s velkými oblastmi v Německu či Rakousku,' poznamenal nad knihou přední odborník na vinařství a vinohradnictví Vilém Kraus. Dodává, že Morava by svoji originalitu a jedinečnost zdejšího vína měla stavět na odiv, jako to dělají jinde. 'Doufám, že kniha se dočká dalších vydání,' zavinšoval Kraus.

Publikace by měla popíchnou nejen laiky a milovníky vína, ale i malé vinaře. 'Očekáváme, že příklady dobře zorganizovaných turistických služeb ve sklepních uličkách vyvolají zájem turistů i vlastníků sklepů o jejich využití a obnovu,' poznamenal Jan Grombíř. Čtenáře by měla navnadit i jedinečná fotodokumentace sklepních uliček, sklepů a jejich interiérů, kterou knižní novinka nabízí.


***

* Krajem vína

Pomůže nový průvodce

PRŮVODCE SKLEPNÍMI ULIČKAMI JIŽNÍ MORAVY

Třísetstránková celobarevná publikace přináší přehled o celé vinařské oblasti Morava a jejích čtyřech podoblastech: znojemské, mikulovské, velkopavlovické a slovácké. V knize lze najít spoustu konkrétních kontaktů na vinaře ve všech oblastech. Součástí publikace je i kalendář vinařských akcí a slovníček vinařských pojmů. Kolektiv autorů nabízí autentické zážitky, zápisy z kronik. Vinařský folklor doplňuje jedinečná fotodokumentace sklepních uliček, sklepů a jejich interiérů. Více informací poskytne Juraj Flamik z nadace Partnerství, která publikaci vydala (telefonní číslo 515 903 117, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).


LUBOŠ MAREČEK




Vinařský fond startuje kampaň na podporu párování vína a jídla

13. 9. 2018 06:18, Pro veřejnost

Ve čtvrtek 13. září spustil Vinařský fond vůbec poprvé tematickou kampaň, která si klade za cíl prohloubit u široké veřejnosti vnímání vína a jídla jako přirozené kombinace. Kampaň se bude v průb ...

Vína z Moravy, Vína z Čech