Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Vinaři: Konečně nám fond pomáhá

Břeclavský deník, 13.11.2006

Svatomartinské víno přilákalo na Břeclavsko stovky návštěvníků

Vinaři jsou spokojeni. Konečně se dočkali podpory od Vinařského fondu České republiky, který začal cíleně propagovat česká a moravská vína.

Podle vinařů z Břeclavska ale tento krok přišel s dvouletým zpožděním. "Kdyby Vinařský fond pomohl propagovat moravská vína už od roku dva tisíce čtyři, tak by vinaři neměli tolik problémů s odbytem po vstupu do Evropské unie," myslí si Vladimír Zborovský z Velkých Pavlovic. Usuzuje tak podle ohlasu zákazníků na letošní reklamní kampaň fondu k mladému Svatomartinskému vínu.


Peníze za ochrannou známku se vrátí

"O mladé víno je velký zájem," pochvaloval si Zborovský. Jejich vinařství vyrobilo tři vzorky Svatomartinského vína. "Ochrannou známku nám po zhodnocení vín odbornou komisí propůjčil Vinařský fond. Za jeden vzorek jsme zaplatili pět set korun, což není tak velká cena. Protože propagace, kterou fond pro Svatomartinská vína zajistil, má daleko vyšší hodnotu. Konečně se nám peníze, které do fondu odvádíme, vrací," vysvětloval Zborovský v sobotu, kdy se Svatomartinská vína mohla poprvé podle daných pravidel nalévat. V tento den vinaři z Velkých Pavlovic otevřeli pro návštěvníky své sklepy a pozvali je na degustaci mladých vín.


Moravské vinařství potřebuje podpořit

S názorem velkopavlovického vinaře souhlasí i senátor Jan Hajda, který přijel v sobotu ochutnat mladá Svatomartinská vína do Hustopečí. "Dva roky se skutečně zaspalo vinou pracovníků ministerstva zemědělství, kteří nezabezpečili noti . kaci Vinařského fondu v Bruselu. Proto fond nemohl peníze na propagaci využívat. Pozice českých a moravských vín už mohla být dávno posílena." Podle jeho názoru české a moravské vinařství tuto pomoc potřebuje. Hajda propagační akci fondu spojenou se Svatomartinským vínem vítá. "Nyní by Vinařský fond mohl ještě podpořit budování vinařských cyklostezek a přispět tak k rozvoji turistického ruchu ve vinařských krajích," dodal.

Vinařský fond navázal na starou tradici

Ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec tvrdí, že termín na Martina si nevybrali pro ochutnávku mladých vín náhodou. "Už naši předkové v době svatého Martina si poprvé přiťukávali mladým vínem. Na Martina bývalo posvícení, a to byl čas chutnat mladá vína. Proto jsme na tuto tradici navázali," vysvětloval. Spokojeni v sobotu se Svatomartinskými akcemi na Břeclavsku nebyli jen vinaři. "Shodli jsme se, že je to super. Když bude taková akce jako jsou Burčákovky nebo ochutnávka Svatomartinských vín každý měsíc, tak to bude perfektní," tlumočila Ivana Klimešová názor skupinky návštěvníků ochutnávajících mladá vína na hustopečském náměstí. Začátek slavnosti a příjezd Martina na skutečném bílém koni ohlásily v Hustopečích fanfáry z radnice. "Z deseti vinařství naléváme jednadvacet vzorků Svatomartinských vín. Jsem překvapen, co přišlo lidí," řekl spokojeně jeden z hlavních organizátorů první svatomartinské akce v Hustopečích místostarosta Jiří Teplý. Doufá, že svatomartinské slavnosti si získají ve městě vína stejnou popularitu jako jejich tradiční burčákovky. Každá akce vedoucí k propagaci moravských vín je jen ku prospěchu, tvrdí vinaři na Břeclavsku. Podle nich se tak spojuje užitečné s příjemným. "Kvalita našich vín je srovnatelná se světem. Je dobře, když se zákazník bude vracet. Podpoří tak moravské vinaře. Určitý patriotismus v tomto ohledu bychom jen přivítali," konstatoval velkopavlovický vinař Jaroslav Buchta.

ZDEŇKA HŘEBAČKOVÁ