Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Svatomartinského vína bude více a mělo by být lepší

iDnes.cz, 10.11.2006

Už zítra, na svatého Martina budou milovníci vín poprvé moci okusit svěží mladé moky z domácí úrody, které míří na trh pod společnou značkou Svatomartinské. K dispozici bude větší výběr, protože nabídka se co do počtu výrobců, jednotlivých vín i množství lahví zdvojnásobí.

Podle odborníku navíc letošní ročník bude vesměs lepší než ten loňský, protože vinařům přál slunný podzim. Vína tak potěší chuťové buňky ale i další smysly díky výjimečným barvám a vůním.

"Rozhodně kvalita za loňským ročníkem nezaostane, spíš bude větší," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Nádherný podzim podle něj prospěl barevnosti červených vín, bílá zas vynikají vysokou aromatičností. "V případě červených vín je úplně vynikající ročník," soudí tajemník Svazu vinařů Martin Půček.

Vína mají podle něj vysoké barvy a jsou velice ovocitá a příjemná. Bílá zase většinou vynikají vysokou cukernatostí s příjemnou kyselinou, dodal nešetříc superlativy.

Nevšedních zážitků si přitom budou moci příznivci mladého vína dopřát v širší míře než loni. Na trh totiž míří 350.000 lahví od 54 firem proti loňským 153.000 lahví od 47 výrobců. Zájem loni převyšoval nabídku a předpokládá se, že letos dál poroste.

Svatomartinské bude k mání v řadě vinoték, restaurací a také v obchodních řetězcích. Například Vinotéka Újezd v Praze podle spolumajitele Daniela Keřlíka loni prodala přes 100 lahví Svatomartinského a letos čeká dvojnásobný zájem s tím, že nabídku o něco rozšíří. Zájemci přitom mohou doprovodit zážitek z nápoje i některými gurmánskými specialitami, které jinak vinotéka nenabízí.

Pozadu nezůstávají ani restaurace. Královehradecký restaurant Satchmo pořádá svatomartinské posvícení, v jehož menu nechybí husa a Svatomartinské všech tří možných barev. Obsazeno je víc než loni a vína se zřejmě vypije také víc, řekl majitel restaurace Josef Petr.

Značku Svatomartinské vlastní Vinařský fond a nabízí ji k využití všem vinařům, jejichž mladé moky splní stanovené podmínky a projdou hodnocením nezávislé komise.

Fond značku marketingově podporuje a propaguje. Jako Svatomartinské se může prodávat bílé víno, odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané; růžové víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké; červené víno, odrůdy Modrý Portugal a Svatovavřinecké.

Výrobci, jejichž vína úspěšně projdou hodnocením, mohou na svých etiketách používat jednotnou grafickou značku nebo mají k dispozici přímo vzorovou etiketu Svatomartinského. Dalším spojujícím prvkem je používání jednotných smršťovacích záklopek - kapslí.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem a poobědvali pečenou husu.

ČTK