Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Prodejci burčáku chybují méně

Mladá fronta Dnes, 19.9.2006

Okraje silnic už od poloviny srpna zdobí cedule s nápisy Prodej burčáku.

V terénu jsou i inspektoři, kteří stánky a vinotéky sledují, a při jejich kontrolách zatím neobstála čtvrtina prodejců. Více kvalitu burčáku hlídají i sami spotřebitelé.

"Letos došlo ke zlepšení. Zatímco loni kontrolami neprošla celá třetina prodejců burčáku, teď je to čtvrtina," říká ředitel olomouckého inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce, který má na starosti Moravskoslezský a Olomoucký kraj, Jindřich Smička. Kontrolou už prošlo několik desítek prodejen a stánků.

Nejčastější chybou je nesprávné označení výrobku. Udělá ji každý prodejce, který burčákem nazve hroznový mošt, jenž není vyrobený z tuzemských hroznů nebo je z jablek či jiných plodů. Prodejce klame zákazníky, když jim nabízí něco jiného, než tabule a etikety.

Poměrně často prodávajícím scházejí také doklady o původu prodávaného produktu. "V minulých letech jsme se setkali i s falešnými doklady, kdy prodejci uváděli neexistující firmy. Letos jsme se s falšováním nesetkali," doplnil Smička.

Díky novému přístroji inspektoři berou více vzorků

Nejdůležitější věc - zda prodejci v kraji nabízejí kvalitní burčák a takzvaně jej nekřtí vodou, bude inspekce vědět za čtrnáct dní.

"V minulých letech jsme odebrané vzorky posílali do zahraničí a výsledky znali až následující rok na jaře. Letos máme nový přístroj v Brně, což nám umožnilo odebrat mnohem více vzorků a výsledky rozborů budeme mít několikanásobně dříve," upozorňuje Smička.

Do burčáku se nesmí nic přidávat, jinak prodejce porušuje zákon. "Loni jsme ve dvou vzorcích našli zhruba padesát procent vody. Celorepublikový rekord je však přes devadesát procent vody, a to už je síla," doplnil Jindřich Smička.

I sami zákazníci jsou při koupi burčáku obezřetnější. "Před třemi lety jsem prodala dvě stě litrů za den, letos jen třicet. Lidé se častěji ptají na údaje o burčáku a je vidět, že reagují na informace z novin a televize," podotkla například Petra Novotná, která burčák prodává zhruba tři týdny.

"Dávám si pozor, co kupuji, a raději zajdu do vinotéky, ne do stánku u cesty," dodává zákaznice Eva Prokopová.


ŽANETA HORÁKOVÁ