Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Vzkříšená TRADICE

Květy, 4.11.2010

Opět se potvrzuje, že se Češi rádi vracejí k obnoveným tradicím, zvlášť když jsou tak příjemné jako otevírání lahví s prvním vínem na svatého Martina 11. listopadu v 11 hodin. Dávný zvyk sedláků udržovaný již za vlády Josefa II. byl kromě ochutnávání mladých ovocitých vín spojován také s bohatým hodováním a bujarým veselím. Možná právě proto se i dnes ujalo spojení svatomartinské husy a vína, které nás na chvíli přinutí zvolnit a usednout společně s přáteli k prostřenému stolu.

Loni si mladé víno na Martina dopřál každý druhý Čech starší 18 let. Podle výzkumů považuje 70 procent lidí tento obyčej za zajímavou tradici, která by se měla dál rozvíjet. I přes letošní poloviční výnosy sklizně chtějí vinaři vyrobit na 1,6 milionu lahví, což je asi třetinový nárůst proti loňskému roku (kolem 1,1 milionu prodaných lahví: 350 tisíc bílého, 300 tisíc růžového a 450 tisíc červeného vína). 'Spotřebitelé se naučili vnímat svatomartinská vína jako kvalitu. Zaznamenali jsme také potěšující skutečnost, že si mnoho lidí přes tato příjemně pitelná svěží vína nachází cestu k moravské a české vinařské produkci obecně,' říká ředitel Vinařského fondu Ing. Jaroslav Machovec. Právě Vinařský fond od roku 2005 garantuje, že za pravá svatomartinská jsou považována pouze moravská a česká vína, která splní všechna požadovaná kritéria hodnocení. Pak dostanou zvláštní značku s ročníkem a ochrannou kapsli s nápisem na uzávěru. Takové označení se týká z bílých vín odrůd Müller-Thurgau, Veltlínské červené rané a od letošního roku nově také Muškátu moravského, z červených a růžových odrůd Modrého Portugalu a Svatovavřineckého. Byly vybrány právě proto, že v našich podmínkách dozrávají dříve, a tak včas nabízejí potřebnou vysokou kvalitu hroznů.



Připravila JARMILA KULTOVÁ



Vinařský fond startuje kampaň na podporu párování vína a jídla

13. 9. 2018 06:18, Pro veřejnost

Ve čtvrtek 13. září spustil Vinařský fond vůbec poprvé tematickou kampaň, která si klade za cíl prohloubit u široké veřejnosti vnímání vína a jídla jako přirozené kombinace. Kampaň se bude v průb ...

Vína z Moravy, Vína z Čech