Menu

Vína z Moravy, Vína z Čech

akce a novinky

Veletrhy G+H: Kulinářské klání i recepty proti krizi

Brněnský.deník.cz, 5.3.2009

Tři dny si Brno bude vychutnávat pozornost majitelů restaurací, hoteliérů nebo třeba studentů z oboru gastronomie.

Ti se ve středu na veletrhu dověděli nejen o kulinářských novinkách, ale i o tom, jak přežít hospodářskou krizi.



„Vláda sektor služeb v souvislosti s krizí přehlíží,“ komentoval situaci prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky Pavel Hlinka, který vystoupil na dopoledním zahájení prvního veletržního dne. „Zatímco stát přebírá záruky na úvěry průmyslového odvětví, služby žádné ručení nemají,“ podotkl Hlinka. Provozovatelé restaurací a hotelů se podle něj musí zaměřit na regionální prvky a českou kuchyni. „Jde o to levně nakoupit a co nejlevněji prodat. A pro takové požadavky je česká kuchyně ideální.“



Že jsou podobná opatření nezbytná dokazuje stále zvyšující se počet zkrachovalých restaurací a hotelů. „V Brně situace není tak tíživá jako v Praze, ale recese je globální, problémy lze čekat i tu,“ srovnal situaci Hlinka. Hotely podle něj zaznamenávají pokles hostů o třicet procent. „Neumím si představit, že by v dnešní době mohl někdo otevřít nový hotel, pokud by za sebou neměl firmu, která by ručila za případné ztráty,“ vyslovil se Hlinka.



„Současné projekty, které se plánují, tak s největší pravděpodobností zapadnou do šuplíků na hodně dlouho,“ řekl Hlinka. Asociace restaurací a hotelů proto vypracovala plán, jak podpořit právě tyto změny. „Budeme podnikům pomáhat s mezinárodní propagací, ale budeme vyžadovat i vysokou kvalitu jídel. Vydáme certifikát každému, kdo splní naše požadavky,“ přislíbil Hlinka.



Ruch na výstavní ploše pavilonů A2 a C nasvědčoval tomu, že podnikatelé z oboru gastronomie, hoteliérství a vinařství krize nepřinutila sedět s rukama v klíně. Přestože vyhlášení výsledků soutěžního klání o nejlepší pivo roku 2009 proběhlo už včera, i dnes tekl zlatavý mok proudem. Ke svému stánku návštěvníky lákali například zástupci domácího pivního giganta Heineken.



Příznivce vína potěšila degustační srovnávací zóna. V pavilonu A2 mohli porovnat vinařské úspěchy českých výrobců nebo se poučit o tom, jak víno vhodně skloubit s vybranými pokrmy. „Třiadevadesát procent českých vinic nalezneme v právě na jižní Moravě,“ připomněl Jaroslav Machovec z Vinařského fondu České republiky. „Brno je centrem vinařského kraje,“ dodal.



V pavilonu C návštěvníci obdivovali umění mladých talentů v soutěži Gastro Junior Nowaco Cup. O nejvyšší ocenění v oboru se na výstavišti během příštích dvou dnů utká třicet budoucích kuchařů, třicet číšníků a třicet cukrářů. Klání se kromě českých nadějí účastní i soutěžící z Polska či Slovenska. Každý z nich má v časovém limitu před očima mnohých diváků i poroty připravit svůj nejlepší výrobek. „Máme cukrářství v rodině, prakticky se ode mně očekávalo, že budu pokračovat,“ řekla pár minut po soutěžním výkonu sedmnáctiletá cukrářka Marcela Kuželová.



„V současnosti je potřeba v cukrářství měnit postupy, lidé chtějí jídla odlehčená, ovocná, s nízkou kalorickou hodnotou,“ okomentovala sladké trendy mistrová Věra Matušková, která Kuželovou na soutěž připravila. „Konkurence je tady silná, jestli v Brně uspěji, bude to pro mě velká odměna,“ vysvětlila Kuželová, která na republikové finále mistrovství postoupila z regionálního kola v Klimkovicích.



Program úvodního dne veletrhů završilo opět víno. Zástupci Vinařského fondu a brněnských veletrhů na slavnostním Galavečeru vinařů vyhlásili výsledky Mezinárodní soutěže vín Grand Prix Vinex 2009.

Vinařský fond startuje kampaň na podporu párování vína a jídla

13. 9. 2018 06:18, Pro veřejnost

Ve čtvrtek 13. září spustil Vinařský fond vůbec poprvé tematickou kampaň, která si klade za cíl prohloubit u široké veřejnosti vnímání vína a jídla jako přirozené kombinace. Kampaň se bude v průb ...

Vína z Moravy, Vína z Čech